Friday, December 5, 2014

Cerita Satu

Susah lah. Aku mmg macam ni. Kalau ada tempat bergantung. Macam ni lah. Susah. Sedih macam ni. 

Aku lahir anak kedua dari tiga. Sorang je lelaki. Masuk tingkatan satu, aku terus masuk asrama. Aku dah berdikari dari situ. Mak takde masa tingkatan 2. Aku bukan berdikari hidup je. Aku berdikari perasaan sekali. Segala luah jiwa aku pendam je. Kalau cerita, cerita dengan kawan. Mengadu merintih semua dengan kawan. Bukan famili. Famili bagi aku sekadar ada je. Hilang. Telinga kawan lagi banyak dengar keluh kesah. Tangan kawan lebih banyak tepuk belakang. 

Bila aku ada seseorang, yang aku isi dalam hati. Automatik seluruh isi hati aku dia punya. Segala kasih, segala kisah aku curah pada dia. 

Tapi mungkin orang lebih pilih untuk terima kasih, dari dengar kisah. Kan?

Serabut dan menyerabutkan. Sedu sedan, hentak kaki, bentak jiwa, segalanya melemaskan. Menyusahkan.

Jadinya bagaimana? Harus aku tarik kembali takhta? Atau biarkan saja. Dan terus curah kasih, dan tetap pendam kisah, macam dulunya. Sebelum hati berpunya. 

Beri, tanpa menerima. Mungkin lebih mudah, kan sayang?

No comments:

Post a Comment